Motorik, søvn og mad

5. januar 2018

Alder:
7 mdr.

Motorik, søvn og mad

Hej Helen

Jeg har en datter på knap 7 måneder. Hun fik desværre en lidt hård start på livet - en lang og svær fødsel, som gjorde, at vi var indlagt i 8 dage efter fødslen.

Derudover skreg og græd hun 10-12 timer i døgnet de første 3 måneder af hendes liv, og jeg var nærmest spærret inde i vores hjem. Vi fandt dog ud af, at hun havde silent refluks og efter hun blev medicineret (i samarbejde med børneafdelingen på Riget), blev hun et helt andet barn.

Idag er hun knap 7 måneder, uden medicin og lider ikke længere af silent refluks. Hun er dog en dame med temperament ;-)

Jeg er bekymret for, om hun er bagud motorisk. Hun hverken triller fra mave til ryg eller omvendt. Vi øver med hendes hver dag, men hun er begyndt at blive meget sur og ked af det, når vi forsøger. Hun har trillet var ryg til mave ca. 10-12 gange af sig selv, men nægter nu. Hun ligger også næsten det samme sted, som vi ligger hende, dvs. hun møver eller bakker ikke. Hun elsker at ligge på maven og leger fint med hendes legetøj, men begynder at græde helt hysterisk, når hun ikke kan nå legetøjet, og stopper først når vi giver det til hende.

Vi tumler, "flyver", ruller, danser, flytter hendes legetøj ...

Annonce

... så hun skal bevæge sig for at nå det (her giver hun bare op og græder), går til rytmik, babysvømning mv. Så jeg synes, vi gør ret meget, men der sker bare ikke rigtig noget. Den sidste måneds tid har hendes motoriske udvikling stået ret stille.

Mht. hendes døgnrytme, ser den idag således ud:

Vågner ca. kl. 7.7.30
Morgenmad kl. 7.30-8.00 (øllebrød, havregrød, fuldkornsgrød eller lign, vand af kop)
Flaske (150 ml) kl. 9-9.30
Formiddagslur kl. 9.30-10 (hun sover max 30 min)
Frokost kl. 11.30 (rugbrød, grøntsager og vand af kop)
Flaske (150 ml) kl. 12.30-13
Middagslur kl. 13-13.30 (sover max 30 min)
Mellemmåltid kl. 15.00 (frugtmos)
Eftermiddagslur kl. 15.30 (sover max 30 min)
Flaske (150 ml) kl. 16.00
(nogen gange en lur fra kl 16.30-17.00)
Aftensmad kl. 18.00 (hun får hvad vi spiser, vand af kop)
Godnatflaske (180 ml) kl. 19.30-20.00 og puttes til natten.
Natflaske (150 ml) ca kl. 4.

Har du et forslag til en ny døgnrytme, når hun bliver 7 måneder og kun skal have 4 flasker? Og hvordan får jeg hende til at sove mere om dagen? (har prøvet at sove ude, sove inde, køre i barnevogn, sove hos mig, men hun nægter at sove mere end 30 min af gangen om dagen).

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to